“To νησί που ονειρεύομαι” μια συμμετοχική – ενημερωτική δράση στο 3ο Δημοτικό Σχολείο Ερμούπολης

«Το νησί που ονειρεύομαι: Μαθαίνω τον τόπο μου – Σχεδιάζω ένα καλύτερο αύριο»

Το Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου υλοποίησε με επιτυχία δημιουργικό και συμμετοχικό εργαστήριο στους μαθητές και τις μαθήτριες της ΣΤ’ Τάξης του 3ου Δημοτικού Σχολείου Ερμούπολης Σύρου, την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025.


Η δράση με τίτλο «Το νησί που ονειρεύομαι: Μαθαίνω τον τόπο μου – Σχεδιάζω ένα καλύτερο αύριο» ανέδειξε τη συμμετοχή των μαθητών / μαθητριών οι οποίοι/-ες ανέλαβαν ενεργό ρόλο στη γνωριμία με τον τόπο τους, την κατανόηση βασικών εννοιών κοινωνικής ένταξης και τη διαμόρφωση προτάσεων για ένα καλύτερο μέλλον.

 

Το συμμετοχικό -ενημερωτικό εργαστήριο είχε ως βασικό στόχο:

-Να ενισχύσει τη γνώση των μαθητών για τον τόπο τους.

-Να τους βοηθήσει να κατανοήσουν έννοιες κοινωνικής ένταξης και ισότητας.

-Να καλλιεργήσει δεξιότητες συμμετοχής, συνεργασίας και δημιουργικής σκέψης.

-Να αναδείξει τις ανάγκες, τις προτεραιότητες και τις προτάσεις των ίδιων των παιδιών για τη βελτίωση της καθημερινότητας στο νησί τους.

 

Η εκδήλωση ξεκίνησε με ομαδικό διαδραστικό παιχνίδι γνωριμίας και στη συνέχεια ακολούθησε παρουσίαση από την υπεύθυνη του έργου, Κυριακή Κυρίτση, σχετικά με τα κοινωνικά δεδομένα και τη σημασία τους στον σχεδιασμό δράσεων και πολιτικών. Στη συνέχεια, ο Γιώργος Καραμανώλης μίλησε για τα ψηφιακά εργαλεία του Παρατηρητηρίου Κοινωνικής Ένταξης, όπου οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να διαδράσουν και να δουν ο κάθε ένας / καθεμία ξεχωριστά τα ψηφιακά εργαλεία. 

 

Στην επόμενη ενότητα, οι Κωνσταντίνα Κουρκουμάρη και Θεοδώρα Συμεώνογλου με διαδραστικό τρόπο και τη συμμετοχή των παιδιών ανέφεραν όλους τους Δήμους στο Νότιο Αιγαίο – χωρίζοντάς τους σε δύο βασικές ενότητες : τις Κυκλάδες και τα Δωδεκάνησα.   

 

 Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν:

-Τους Δήμους στο Νότιο Αιγαίο

-Το Κοινωνικό Προφίλ – https://socialobservatory.pnai.gov.gr/

-Την Κοινωνική Κάρτα πολίτη – https://socialobservatory.pnai.gov.gr/social-card/

-Τον ψηφιακό βοηθό – https://socialobservatory.pnai.gov.gr/ 

 

Στη συνέχεια, οι μαθητές / μαθήτριες και υπό τον συντονισμό από τις Σοφία και Γεωργία Πελάρη χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες και συμμετείχαν σε:

-Ομαδική χαρτογράφηση, εντοπίζοντας όσα τους αρέσουν αλλά και όσα θα ήθελαν να αλλάξουν στη Σύρο σε 3 θεματικές : ανακύκλωση – χώροι άθλησης και προσβασιμότητα .

-Καταιγισμό ιδεών, όπου πρότειναν συγκεκριμένες δράσεις για τη βελτίωση της καθημερινής ζωής στο νησί.

-Παρουσίαση προτάσεων ανά ομάδα, με ιδιαίτερη έμφαση σε ζητήματα περιβάλλοντος, προσβασιμότητας, δημόσιων χώρων και κοινωνικής συνοχής.

 

 

Η δράση ολοκληρώθηκε με ανοιχτή συζήτηση για τη σημασία της συμμετοχής των νέων ατόμων στη διαμόρφωση πολιτικών και παρεμβάσεων και την συμπλήρωση «φύλλου ιδεών», όπου οι μαθητές αποτύπωσαν τα μηνύματα και τις σκέψεις τους για τον τόπο τους.

 

 

 

 

 

 

Η συμμετοχή των μαθητών ήταν ενεργή και δημιουργική. Οι ιδέες που προέκυψαν αφορούσαν:

-Προστασία φυσικού περιβάλλοντος

-Αναβάθμιση δημόσιων χώρων

-Βελτίωση προσβασιμότητας

 

 

 

 

Οι προτάσεις θα αξιοποιηθούν από το Παρατηρητήριο Κοινωνικής Ένταξης στο πλαίσιο των ενημερωτικών δράσεων και της ενίσχυσης της ενημέρωσης στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου.

 

Το εργαστήριο αποτέλεσε μια σημαντική ευκαιρία για τους μαθητές της Σύρου να εκφράσουν τις ιδέες τους και να συμβάλουν ουσιαστικά στη διαμόρφωση ενός καλύτερου αύριο για το νησί τους. Με την υποστήριξη της Crowdpolicy και τη συνεργασία της τοπικής κοινωνίας, η δράση ενίσχυσε τη συμμετοχικότητα, την κοινωνική ενσυναίσθηση και τη συνειδητοποίηση της αξίας του συμμετέχω ως ενεργός πολίτης.

 

Ευχαριστούμε το 3ο Δημοτικό Σχολείο Σύρου για τη συνεργασία και τη φιλοξενία.

 

Περισσότερα: https://socialobservatory.pnai.gov.gr/